Thursday, April 26, 2007






ADAKAH KITA MAKHLUK YANG MULIA?
SIAPAKAH YANG PALING MULIA?


Marilah kita merenung sejenak, betapa pada awal kejadian datuk kita Adam alaisalam lagi Allah telah memerintahkan makhluknya malaikat memberikan penghormatan kepada Adam a.s. Renungilah beberapa terjemahan firman Allah berikut:-

Al-Hijr[15.28] Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk.

Al-Hijr[15.29] Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan ke dalamnya ruh (ciptaan) Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud.

Al-Hijr[15.30] Maka bersujudlah para malaikat itu semuanya bersama-sama,

Asal manusia dari tanah yang tidak apa-apa, apabila ditiupkan ‘ruh Allah’, ia menjadi makhluk yang mulia di sisiNya. Sesungguhnya manusia akan menjadi mulia apabila sifat-sifat kemuliaan yang ada pada dirinya direalisasikan. Contohnya sifat pemurah, sifat ini ialah salah satu sifat Allah iaitu ar-rahman. Apabila sifat pemurah ada pada diri manusia, manusia itu akan menjadi manusia yang mulia. Demikianlah seterusnya dengan sifat-sifat lain yang terkandung dalam Asma’ul Husna.

Al-Baqarah[2.30] Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".

Al-Baqarah[2.31] Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama(benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu memang orang-orang yang benar!"

Untuk kita mengetahui dengan mendalam bagaimana hendak menjadi insan yang mulia, marilah kita membaca, memahami dan beramal dengan Al-Qur’an.

Al-Anbiya’[21.10] Sesungguhnya telah Kami turunkan kepada kamu sebuah kitab yang di dalamnya terdapat sebab-sebab kemuliaan bagimu. Maka apakah kamu tiada memahaminya?

Al-Fatir[35.10] Barang siapa yang menghendaki kemuliaan, maka bagi Allah-lah kemuliaan itu semuanya. Kepada-Nya lah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh dinaikkan-Nya. Dan orang-orang yang merencanakan kejahatan bagi mereka azab yang keras, dan rencana jahat mereka akan hancur.

Al-Zukruf[43.44] Dan sesungguhnya Al Qur'an itu benar-benar adalah suatu kemuliaan besar bagimu dan bagi kaummu dan kelak kamu akan diminta pertanggungjawaban.

Siapakah yang paling mulia di sisi Allah?

Al-Hujurat[49.13] Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Siapakah orang yang bertakwa?

Az-Zumar[39.33] Dan orang yang membawa kebenaran (Muhammad) dan membenarkannya, mereka itulah orang-orang yang bertakwa.

Apa itu kebenaran? Apa maksud membenarkan?

Az-Zumar[39.2] Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al Qur'an) dengan (membawa) kebenaran. Maka sembahlah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya.

1 comment:

tarunabbey said...

Mohegan Sun Arena Tickets - Ticketmaster
Buy Mohegan Sun Arena tickets at Ticketmaster.com. Find Mohegan Sun 양산 출장마사지 Arena venue 태백 출장안마 concert and event schedules, 대전광역 출장샵 venue information, 문경 출장샵 directions, and seating 밀양 출장마사지 charts.